Rodzaje układów

Poniżej znajdują się rodzaje układów jakie występują w piosenkach wraz z trudnością i opisem ich wykonania.

Zaznaczam że jest to tylko teoria, ponieważ nie da się przedstawić wszystkich, chodzi tu o jakieś wariacje czy dziwaczne ułożenia kroków, które nie pasują do niczego.

Zacznę od podstaw, krokach elementarnych zanim przejdę do bardziej zaawansowanych lub trudniejszych do zrozumienia układów:

 

Holdy

Holds

Polega na przytrzymaniu nogi na panelu w czasie jego trwania. Holdy występują w wielu układach aby je urozmaicić bądź utrudnić. Wariacji tego kroku jest tak dużo, że nie da się zamieścić tego w jednym opisie.


 

Runs

Runs

Może na obrazku wygląda strasznie, ale są to podstawowe kroki które uczą nie robienia double stepów (naciskanie strzałek lecących obok siebie jedną nogą). Miły, przyjemny spacerek po całej macie.


 

Candles (Świece)

Candles

Jest bardzo podobny do Runs’ów. Różnicą jednak jest to, że wykonuje się go tylko na jednej połowie maty. Trudnością tutaj mogą być przejścia na drugą stronę, co nie zmienia faktu że nadal jest to przyjemny do wykonania układ.


 

Jacks UWAGA WAŻNE!

Jacks

Są to najczęściej dwie strzałki pod sobą, które naciskamy jedną nogą. Same w sobie nie są problemem dlatego je tu umieściłem. Jednak Jacki występują w wielu trudniejszych układach i bardzo często ciężko je wykonać bo tracimy „tempo”.


 

Double (Dwójki)

Dwójki

Naciśniecie dwóch paneli jednocześnie. Lepsi gracze każdą dwójkę ze środkowym panelem naciskają jedną nogą, ale to w oddzielnym artykule który znajduje się tu > link


 

I to tyle jeżeli chodzi o podstawowe kroki. Teraz czas na bardziej skomplikowane układy:

 

Romps (Hasanie)

Romps

Bardzo podobne wykonanie do zwykłych dwójek. Jednak nie naciskamy w jednym momencie tylko chwilę po. Czemu to takie trudne? Ponieważ strzałki leżą tak blisko siebie (patrz niebieską przerywaną kreskę od bitu) że trzeba mieć bardzo dobry timing żeby trafić perfekcyjnie. Dodatkowo ten ruch jest bardzo obciążający i po prostu męczy.


 

Drills

Drills

Podstawa ogromnej ilości piosenek w bazie PIU. Prawie w każdej pojawia się jakiś drill. Polega na szybkim tupaniu nogami oraz częstym przejściu na inną strzałkę. Ruch ten bardzo męczy oraz wymaga dobrego timingu.


 

M-Run / Stairs / Wave

MRun Stairs

M-Run jest jednym z częściej używanych układów. Zaczyna się go naciskając prawą nogą na strzałke niebieską lewą w prawo (1, 7, 5, 9, 3) lub lewą nogą na strzałkę prawą niebieską w lewo (3, 9, 5, 7, 1). W niektórych układach robiony tyłem.


 

W-Run

WRun

W-Run czyli odwrotność M-Runa jest trudniejszy układem od swojego brata. Głównie dlatego, że trudno go dostrzec, jednak wykonanie jest podobne. Zaczynamy go naciskając lewą nogą na strzałkę lewą górną w prawo (7, 1, 5, 3, 9) lub prawą nogą na prawą górną strzałkę w lewo (9, 3, 5, 1, 7). Podobnie jak w M-Runie również czasem robiony tyłem.


 

Crossovers (Crossy)

Crossovers

Crossy, crossy, crossy… Całe PIU się na tym opiera. Polegają one głównie na tym aby stać bokiem do ekranu oraz żeby nie robić double stepów, czyli nie naciskać dwa razy z rzędu jedną nogą strzałek. Crossów jest bardzo dużo i nie da się ich wszystkich opisać. Najprostszy przykład to strzałka lewa dolna, środek i prawa dolna (1, 3, 5).


 

Brackets (Trójki)

Brackets

Brackety czyli trzy strzałki w jednym momencie. Ważne żeby w tych trzech był środek (5), ponieważ jedna nogą naciskam właśnie środek + coś. Brackety mają własny artykuł tu > link.


 

Questionable Brackets (Q-Brackets / Wątpliwe Trójki)

Questionable Brackets

Bardzo ciężkie do wykonania trójki, które najlepiej zrobić naciskając piętą na tylny panel i szybko przejść tą samą nogą na przedni (taki trochę double step)
Robiąc to naciskamy przedni sensor w tylnym panelu i tylny w przednim. Ogólnie rzadko taki układ się pojawia.


 

Czwórki

Czwórki

Podobnie jak wyżej z różnicą, że druga noga robi bracket, a nie naciska jeden panel.


 

Piątki

Piątki

Tutaj trzeba użyć rąk. Jest to ciężkie do wykonania nawet jak strzałki lecą wolno. Nie widuje się tego typu kroków, chyba że na holdach.


 

Footswitches

Footswitches

Jak na obrazku widać nie ma ich wiele, a jednak ciężko je zrobić w normalny sposób. Można użyć tutaj ciekawej sztuczki, polegającej na wykonaniu bracketu, który nie będzie polegał na naciśnięciu dwóch strzałek jedną nogą, tylko przekładaniu ciężaru ciała z pięty na palce.
Nawet wiedząc to bardzo ciężko to wykonać.


 

Pivots

Pivots

Tutaj jak wyżej tylko trudniej jest to wykonać. Pivoty są to takie trudniejsze crossy, bardziej bolesne w wykonaniu.


 

Drill Spins

Drill Spins

Pierwsze i zarazem najtrudniejsze zwykłe obroty na tej liście.
Jeżeli wiemy, że w układzie jest obrót to prawą nogą naciskamy środkowy panel, a lewą przechodzimy tak jak jak obrót się zaczyna (w tym przypadku jest obrót w prawo zaczynający się od 1 więc lecimy 1:7:9:3:1 itd.) pamiętając żeby naciskać nogami na przemian, a nie robić double stepów.
Czasami obrót jest w lewo, wtedy lewa noga jest na środku, a prawa wykonuje spin.


 

Hold Spins

Hold Spins

Drugi obrót, który jest łatwiejszy od poprzedniego. Różnica jest w sumie niewielka w wykonaniu. Jedną nogą trzymamy hold, a drugą się obracamy.


 

Holds Spins

Holds Spins

Ostatni zwykły spin na tej liście. Wydaje mi się, że jest łatwiejszy od poprzedniego w wykonaniu, natomiast robiąc spiny musimy czuć rytm bo często nie patrzymy wtedy na ekran. Dlatego do wykonania tego potrzebne jest lepsze wyczucie, ponieważ cały oparty jest na holdach, a sporo nas kosztuje puszczenie ich.


 

Rude Spins

Rude Spins

Jest do ostatni rodzaj spinów, który w wykonaniu jest zupełnie inny od pozostałych. Wykonuje się je tak jak Footswitche/Pivoty połączone z Crossami. Jest to najtrudniejszy układ na PIU, który polega na połączeniu najtrudniejszych kroków w jeden stream strzałek.


 

Mines (Miny)

Mines

Miny jak to miny. Nie naciskać i tyle.
Nie pojawiają się w simach od Andamiro.


 

Safe Steps / Mines Steps

Safe Steps

Rzadko kiedy ktoś tego użyje, ale jak już spotkacie coś takiego to najlepiej jedną nogą stanąć na panelu nieaktywnym (między 1 i 3), a drugą nogą naciskać strzałki.